Baiba Ābelīte un laikmetīgā māksla

Baiba Ābelīte kā jaunā gleznotāja savas gaitas Latvijas Mākslas akadēmijā ir sākusi dažādos virzienos, studējot stikla mākslu un nonākot līdz glezniecībai. Autores darbi ir tikuši izstādīti dažādos konkursos, piemēram, viņa ir Jāzepa Pīgožņa Latvijas ainavu glezniecības Rīgas domes simpātijas balvas ieguvēja, ir piešķirta pateicība Ģederta Eliasa konkursā par lauku tēmas atspogułojumu Latvijas glezniecībā, māksliniece ir arī dalībniece Latvijas Mākslas akadēmijas starptautiskajā mini-biennālē Mākslas nākotne/Nākotnes revolūcija ar objektu "Nākotnes pilsētas".

Autores lielformāta gleznās un grafiskajos ciklos ir jūtama spēcīga gan Latvijas ainavglezniecības skolas ietekme, gan arī subjektīvisms, kas spraucas ārā gan no starpkara perioda dažādajiem iespaidiem, gan no Latvijas mākslas 1970., 1980., 1990. gadu paaudzes. Tādi mākslinieki kā Maija Tabaka, Aija un Kristaps Zariņi, Helēna un Ivars Heinrihsoni, kā arī pārējās mūsu mākslas vēstures spilgtās personības viņas ciklā "Vingrotāji" varēs saredzēt individuālismu, ekspresiju spilgtā kolorītā un dinamiskā triepienā. Tomēr autores "Vēja ziedi" un "Atspulgi" laikmetīgajā mākslā turpina to, ko klusajā dabā dažādās baltā vairācijās iesāka Imants Vecozols. Miervaldis Polis un Bruno Vasiļevskis priekšmetiskumu glezniecībā tupināja attīstīt hiperreālisma stilā. Mākslinieces gleznās klājas neskaitāmi minimāli, caurspīdīgi slāņi, veidojot abstraktu kompozīciju, pietuvinot vienu pieneņu pūku, vienu neatpazīstamu arhitektonisku stūri vai elementu, padarot šo vidi svešādu un vienlaikus estetizējot to.

Autore sevi izmēģina dažādos virzienos, bet nevar teikt, ka iešana paralēlos virzienos būtu kaut kas mākslinieciski nepareizs. Mēs zinām multidisciplinārus māksliniekus, kuri strādāja postmodernisma laikmetā ar instalācijām, ar jauno mediju darbiem, ar glezniecību. Rietumu klasiķi kā Bils Viola apvienoja glezniecību un video darbus, savukārt Roberts Raušenbergs apvienoja savās trīsdimensionālajās gleznās glezniecību un instalāciju, radot asamblāžu. Rietumu māksla jau kopš 1970. gadiem eksperimentē visos mākslas žanros. Tomēr tas nenozīmē, ka laikmetīgā glezniecība kaut ko zaudētu laikmetīgajā mākslā savas bagātās vēstures dēļ.

Avangards un dadaisms pierādīja, ka galvenais mākslā ir ekspresija. Kamēr glezniecība nezaudēs savu bagāto saturu, tikmēr laikmetīgā glezniecība iekļausies postmodernisma ietvaros un vēl vairāk. Tā radīs formu, kurā laikmetīgajai glezniecībai piedzīvot nākošo tūkstošgadi.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Linda Teikmane, LMA mākslas vēsturniece


Sazināties

Interjera dizaina galerija CREA
        Brīvības iela 103, Rīga, LV 1001, Latvija |  T +371 67 607 534  |  M +371 26 416 976 |  info@crea.lv | darba dienās no 10 -19 | sestdienās no 11 - 16 | svētdienās atpūšamies        


 .